ENG

KINOSKOLA IESAKA

500 visu laiku filmu filmas ir kritiķu tandēma Ditas Rietumas un Normunda Naumaņa veidotās grāmatas 365 Dienas filmas papildināts izdevums. Abi autori jau sen bija iecerējuši atgriezties pie savas subjektīvās kino enciklopēdijas un izveidot papildinātu tās variantu. Pēc Normunda Naumaņa aiziešanas 2014.gada gada 12. septembrī šo ieceri ir realizējusi viņa kolēģe. Grāmata lasītājiem var būt par orientieri neizsmeļamajā kino piedāvājumā un aprakstīto filmu noskatīšanās ļaus samērā sistemātiski apgūt senākas un nesenākas kinovēstures esenci. >>>

Kinoskolā

20.02.2014
Aicinām uz Film noir skati – ieeja brīva!

No 28. februāra līdz  4. martam ar ASV vēstniecības Latvijā atbalstu notiks filmu skate Film noir. No pagātnes līdz mūsdienām. Kinoteātrī KSuns tiks demonstrētas astoņas filmas no senas un ne tik senas amerikāņu kino vēstures. Pirms katra seansa – Ditas Rietumas un Viktora Freiberga ievadlekcija. Ieeja uz visiem seansiem – brīva.


Kultūrmantojums, ko apzīmē ar jēdzienu film noir, ir viens no interesantākajiem un piesātinātākajiem stilistiskajiem strāvojumiem amerikāņu kino vēsturē. Tā uzplaukums bija XX gs. 40.-50. gadi, taču atsauču un citātu veidā, film noir ir aktuāls joprojām – postmodernās kultūras apritē.


Šim kino stilistiskajam virzienam ir veltīta gada sākumā iznākusī Ditas Rietuma grāmata Film noir. No pagātnes līdz mūsdienām.  Filmu skates mērķis ir iepazīstināt ar filmām, kuras tiek uzskatītas par film noir klasiku, kā arī darbiem, kuros ir radoši izmantota film noir stilistika.


Jēdziens film noir, kas pirmo reizi parādījās apritē Francijā XX gs. vidū, aptver ļoti plašu kinokultūras mantojumu. Pamatā tas attiecināms uz Holivudā XX gs. 40. gadu sākumā tapušajām filmām, kuru stilistisko, tematisko, jēdzienisko līdzību pamanīja un definēja nevis to dzimtenē ASV, bet gan Francijā. Pēc Otrā pasaules kara Eiropā, arī Francijā, nonāca kopš 1941. gada ASV radītās filmas. Filmu kopums uzrādīja tās tematiskās un stilistiskās iezīmes, kuras nepamanīja sava laika aktuālā amerikāņu kritika, savukārt Francijas kinokritiķiem ļāva radīt jēdzienu film noir. 


Lai film noir mantojumu padarītu pieejamu plašākai publikai, sadarbībā ar ASV vēstniecību Latvijā tiek rīkota astoņu  filmu skate. Programmā iekļautas tādas klasiskas film noirTumšā pāreja/Dark Passage, Slepkavas/Killers, Dubultā apdrošinašana/Double Indemnity, Mildreda Pīrsa/Mildred Pierce, Sanseta bulvāris/Sunset Bvld, Slepkavas/The Killers, kā arī neo noir paraugi – Ķīniešu kvartāls/Chinatown, Taksists/The Taxi Driver un Millera krustojums/Miller’s Crossing.

 

Pirms katras no filmām Ditas Rietumas vai Viktora Freiberga ievadvārdi.

Filmas tiks tulkotas latviešu valodā.

Ieeja uz visiem seansiem – brīva.

Pasākumu organizē Nodibinājums Kinoskola sadarbībā ar ASV vēstniecību Latvijā, kā arī KKF atbalstu.

 

 

Filmu seansi


28.02. plkst. 18:00 Dubultā apdrošināšana/ Double Indemnity (1944) 107 min

28.02. plkst. 20:45 Mildred Pierce/ Mildred (1945) 111 min


01.03. plkst. 18:30 Slepkavas/The Killers (1946) 103 min

01.03. plkst. 20:45 Tumšā pāreja/ Dark Passage (1947) 106 min


02.03. plkst. 17:30 Sanseta bulvāris/ Sunset Boulevard (1950) 110 min

02.03. plkst. 20:00 Ķīniešu kvartāls/Chinatown (1974) 130 min


03.03. plkst. 20:00 Taksists/ Taxi Driver (1976) 113 min


04.03. plkst. 20:00 Millera krustojums/ Millers Crossing (1990) 115 min

 


Filmu anotācijas




Barbara Stenvika un Freds Makmarejs filmā Dubultā apdrošināšana



Dubultā apdrošināšana

Double Indemnity (1944) 107 min

Režisors Billijs Vailders. Lomās Freds Makmarejs, Barbara Stenvika, Eduards Robinsons


28.02. plkst. 18:00


Viena no klasiskajām film noir, kas ir veidota kā mirstoša varoņa vēstījums. Filmas  scenāriju pēc Dž. M. Keina pirmā romāna rakstīja literāts Reimonds Čāndlers kopā ar izcilo režisoru Billiju Vailderu. Jau filmas sākumā ievainotais apdrošināšanas aģents Valters Nefs atzīstas noziegumā un savā destruktīvajā iekārē: „Es iekāroju sievieti un iekāroju naudu. Es neieguvu sievieti un neieguvu naudu.Viņš ir mēģinājis apkrāpt paša pārstāvēto apdrošināšanas kompāniju. Filmas sižetu, ko strukturē Nefa grēksūdze,  veido viņa iepazīšanās ar liktenīgo sievieti Filisu Ditrihsoni, ļaušanās viņas valdzinājumam, piekrišana viņas plānam – nogalināt vīru, lai iegūtu apdrošināšanas prēmiju.







Džoana Kroforda un Īva Ardēna filmā Mildreda Pīrsa


Mildred Pīrsa

Mildred Pierce (1945) 111 min

Režisors Maikls Kērtizs. Lomās Džoana Kroforda, Zakarijs Skots, Īva Ardēna

28.02. plkst. 20:45


Džeimsa M. Keina darba ekranizācija, viena no retajām amerikāņu filmām, kuras centrālā varone ir sieviete, ir neparasts gadījums maskulīnajā Holivudas vēsturē. Dž. M. Keina romāna ekranizācija Mildreda Pīrsa galvenā varone ir izcilās aktrises Džoanas Krofordas spēlētā uzņēmēja, kas atbrīvojoties no mājsaimnieces statusa, nodibina sekmīgu restorānu biznesu. Šī filma ir Dž. Krofordas karjeras virsotne, Mildredas Pīrsas loma aktrisei, kuras karjera Holivudā aizsākās XX gs. 20. gados, atnesa Amerikas Kinoakadēmijas balvu Oskars. 2011. gadā ASV TV kanāls HBO producēja miniseriālu – piecu sēriju TV filmu Mildreda Pīrsa  ar Keitu Vinsletu  galvenajā lomā.

 




Berts Lankasters un Ava Gārdnere filmā Slepkavas


Slepkavas

The Killers (1946) 103 min

Režisors Roberts Sjodmaks. Lomās Ava Gārdnere, Berts Lankāsters


01.03. plkst. 18:30


Film noir klasika, kuras pamatā ir Ernesta Hemingveja stāsts.  Jauns vīrietis – Ole Andersons ar iesauku “Zviedrs” – nepretojas liktenim, uzzinot, ka mazajā provinces pilsētiņā, kurā viņš slēpjas, ir ieradušies divi svešinieki. Tie ir slepkavas, kuru uzdevums ir iznīcināt Zviedru. Par spīti brīdinājuma, Zviedrs negrasās bēgt un pakļaujas liktenim. Apdrošināšanas aģenta izmeklēšanas rezultātā noskaidrojas Zviedra bojā ejas iemesli, arī saistība ar noziedzīgu grupējumu un liktenīgo sievieti  Kitiju.

 

 


Lorēna Bekola un Hamfrijs Bogarts filmā Tumšā pāreja


Tumšā pāreja

Dark Passage (1947) 106 min

Režisors Delmers Deiviss. Lomās Hamfrijs Bogarts, Lorēna Bekola


01.03. plkst. 20:45

 

Tumšās pārejas galvenais varonis Vinsents Perijs ir bēglis no Sankventīnas cietuma. Tumšā pāreja ir viens no savdabīgākajiem film noir paraugiem, kas izmanto subjektivizācijas principu, filmas pirmās 30 minūtes piedāvājot kā galvenā varoņa Vinsenta Perija subjektīvo redzējumu. Galveno varoni, kuri tēlo XX gs. 40. gadu spilgtākā zvaigzne Hamfrijs Bogarts skatītājs ierauga tikai filmas 62 minūtē, kad pēc sižeta loģikas Vinsentam Perijam ir izdarīta plastiskā operācija. Vinsenta Perija mērķis ir pierādīt savu nevainību. Aktiera Hamfrija Bogarta partnere filmā ir tā laika uzlecošā zvaigzne Lorēna Bekola.





Glorija Svensone filmā Sanseta bulvāris


Sanseta bulvāris

Sunset Boulevard (1950) 110 min

Režisors Billijs Vailders. Lomās Glorija Svensone, Viljams Holdens


02.03. plkst. 17:30

 

Unikāla filma, film noir klasika, kuras vēstījums ir veidots no miruša varoņa skata punkta. Filmas sākumā skatienam atklājas baseins ar tajā peldošu cilvēka līķi un policistu rosīšanās ap to. Tas ir filmas galvenais varonis ir neveiksmīgs Holivudas scenārists Džo Giliss, kurš samaksājis augstu cenu par savu sapni – iegūt bagātību un slavu.  Turpmākais filmas vēstījums ir mirušā Gilisa atmiņas – stāstījums par viņa kompromisu vēsturi un par attiecībām ar norietējušu, neprātā dzīvojošu Holivudas mēmā kino dīvu Normu Desmondu. Sanseta bulvāris kinovēsturē ir palicis ne tikai ar oriģinālo struktūru, bet arī kā viens no trāpīgākajiem Holivudas industrijas portretējumiem, kas pieskaras slavas īslaicīguma, šķietamības, egoisma un radošā konformisma tēmai.

 

 


 


Džeks Nikolsons un Feja Danaveja filmā Ķīniešu kvartāls


Ķīniešu kvartāls

Chinatown (1974) 130 min

Režisors Romāns Polaņskis. Lomās Feja Danaveja, Džeks Nikolsons, Džons Hjūstons

02.03. plkst. 20:00


XX gs. 70. gadu sākumā tapuši režisora Romāna Polaņska filma Ķīniešu kvartāls ir spilgts neo noir paraugs.  Filmas darbība risinās 1937. gadā Losandželosā. Ķīniešu kvartāla galvenais varonis ir privātdetektīvs Džeiks Gitiss. Viņa birojā ierodas sieviete, kura sevi dēvē par misis Mulvreju, lai pasūtītu sava neuzticīgā vīra izsekošanu. Kad fotogrāfijas par Mulvreja tikšanos ar kādu sievieti tiek publicētas presē, pie Gitisa sašutusi ierodas īstā Evelīna Mulvreja, kura nekad iepriekš nav bijusi Gitisa ofisā un nav viņu nolīgusi. Gitiss, līdzīgi kā privātdetektīvi klasiskā film noir perioda darbos, izrādās viens no iecerētas manipulācijas objektiem sarežģītā spēlē.  Vienā no būtiskākajām – magnāta Noa Krosa – lomā filmējies režisors Džons Hjūstons – viens no film noir nozīmīgākajiem režisoriem.

 



Roberts de Niro filmā Taksists


Taksists

Taxi Driver (1976) 113 min

Režisors Mārtins Skorsēze. Lomās Roberts de Niro, Sibilla Šeparde, Džudija Fostere, Hārvijs Keitels


03.02. plkst. 20:00

Režisora Mārtina Skorsēzes filmā Taksists ir savdabīgi apspēlēti klasiskā film noir stilistiskie un tematiskie motīvi. Taksista darbība risinās mūsdienu – 70. gadu sākuma – Ņujorkā. Filmas galvenais varonis – Roberta de Niro tēlotais Treviss strādā par taksometra vadītāju, dienas viņš pavada, fanātiski pilnveidojot savu fizisko formu un ļaujoties paša agresivitātes eskalācijai, kas filmas finālā kulminē slaktiņā. Taksists neo noir kontekstā ir viena no pirmajām filmām, kas izmanto akcentētu vardarbību,  kas nebija iedomājams klasiskajā film noir cenzūras – Heisa kodeksa dēļ.




Gabriels Bērns filmā Millera krustojums


Millera krustojums

Millers Crossing (1990) 115 min

Režisori Ītens un Džoels Koeni. Lomās Gabriels Bērns, Mārsija Geja Hārdena, Džons Tarturo


04.03. plkst. 20:00

 

Populāro amerikāņu autoru – režisoru un scenāristu brāļu Ītena un Džoeka Koenu agrīnais darbs.  Filmas galvenais varonis ir Toms Regans – Amerikas Prohibīcijas ēras mafijas bosa konsultants, kurš kļūst par situācijas ķīlnieku divu karojošu gangsteru bandu attiecībās. Kaut šīs filmas saistība ar klasisko film noir mantojumu ir pastarpināta, tomēr tajā atspoguļojas noteikti Amerikāņu kino vēstures motīvi, kā arī atsauces uz gangsteržanra pirmsākumiem, kas savulaik ietekmēja arī film noir dzimšanu.

 

 

 

 


Komentāri
Kinoskola 05.03.2014. 23:26
Paldies jums par atsauksmi! Nebijām rēķinājušies ar tik milzīgu skatītāju interesi, par ko , protams, ļoti priecājamies! Strādāsim, domāsim! Paldies.
dandis 03.03.2014. 19:58
Liels paldies par filmu skati! Filmas ļoti labas, lekcijas arī. Vienīgā lieta - varbūt nākamreiz iespējams tomēr organizēt maksas seansus (kaut vai simboliskas), lai nebūtu jādodās uz kinoteātri, nezinot, vai tikšu iekšā - vakar, ierodoties, 15min pirms pirmā seansa, nebija vietu pat uz grīdas. Tas, protams, ir vēl viens apliecinājums filmu skates labumam, bet tomēr.
kinoskola 28.02.2014. 16:14
Tulkojums austiņās. Var ierasties tāpat, biļetes iepriekš nav jāizņem.
Baiba 26.02.2014. 14:51
Sakiet, vai uz film noir filmām k/t K Suns nepieciešams iepriekš izņemt brīvbiļetes? Paldies
Kristaps 24.02.2014. 13:07
"Tulkotas latviešu valodā" nozīmē ierunātas vai ar subtitriem?

Komentēt

Vārds *
Komentārs *
drošības kods *
secureimage